Maritieme Beveiliging

Maritieme beveiliging is sinds 2008 een sterk groeiende industrie geworden. Sinds 2008 zijn er op grote schaal private maritieme beveiligers actief op de Indische Oceaan, Rode zee en Arabische Zee.

Daarnaast zijn de private maritieme beveiligers nu ook in toenemende mate actief in Zuidoost-Azië en West-Afrika. Toen het aantal aanvallen door piraten op zijn hoogst waren in 2010/2011 had 60% van alle schepen die door de High Risk Area ging (zo’n 2,000 transits per maand) Privately Contracted Armed Security Personnel (PCASP) aan boord. Hierdoor ontstond een grote vraag naar maritieme beveiliging bedrijven ook wel Private Maritime Security Companies (PMSC) genoemd. Sinds de introductie van PCASP op schepen, actief in het Noordwestelijke gedeelte van de Indische Oceaan, hebben PMSC’s een succesrate van 100% en is er nog nooit een schip gekaapt met PCASP aan boord.

Regulatie in de Maritieme Beveiliging

In 2008 waren er weinig regels waar maritieme beveiliging bedrijven zich aan moesten en konden houden, zo konden bedrijven zichzelf makkelijk inschrijven bij de KVK en claimen een PMSC te zijn. In realiteit werden er bij veel bedrijven wapens gehuurd en bijna iedereen aan boord gezet, zonder maritieme certificaten, achtergrond checks, vuurwapen opleidingen of drugs & alcohol testen.

Gelukkig zijn er bedrijven en instanties geweest die voorop liepen om deze industrie te reguleren. Zo heeft in 2011 en 2012 door de IMO circulars opgesteld voor reders en vlaggestaten hoe zij een goede PMSC moesten selecteren en waar de PCASP aan moest voldoen. De IMO werkte in die tijd ook al samen met o.a. de International Organisation for Standards (ISO) om een internationale standaard te schrijven voor PMSC’s en PCASP. In de lente van 2014 konden geaccrediteerde auditors een audit uitvoeren op bedrijven die zichzelf professioneel genoeg vonden om ge-audit te worden tegen de nieuwe ISO 28007 standaard, speciaal voor maritieme beveiliging.

ISO28007

De ISO 28007 standaard is tot de dag van vandaag DE standaard waar de beste PMSC’s voor gecertificeerd zijn. Naast dat het een dure standaard is en dus niet zomaar voor iedereen weggelegd is, is het een ingewikkelde en zeer uitgebreide standaard welke ontworpen is om zoveel mogelijk risico’s te voorkomen voor de reder en de PMSC.

Wat betekent dit voor de PCASP?

Voor PCASP begon vanaf 2014 een ware inhaalslag van maritieme beveiliging diploma’s en certificaten. Zelfs mensen die al jaren werkte in de industrie moesten eraan geloven. De ISO 28007 stelt dat personeel van een PMSC aan een aantal strenge eisen moet voldoen. Tezamen met de eisen die de meeste PMSC’s stellen hebben we hieronder een overzicht geplaatst van alles waar je als PCASP aan moet voldoen:

  • Minimaal 4 jaar bij een gevechtseenheid gediend hebben;
  • Bewijs van eervol ontslag (Engels vertaald);
  • Up-to-date CV;
  • Geldige STCW’95 (alle 4 de onderdelen);
  • ISPS – Ship Security Officer (SSO) niet verplicht maar wel vaak gevraagd;
  • MSO level 3 – 8269 (City & Guilds);
  • Zeemansboekje;
  • Zeevaartkeuring (ook wel ENG1 genoemd);
  • VOG korter dan 6 maanden oud (verklaring omtrent gedrag);
  • Geldig paspoort minstens nog een jaar geldig;
  • Maritieme Vuurwapen Competentie Certificaat;
  • Gele koorts vaccinatie;
  • Psychologisch rapport van je huisarts dat je mentaal fit bent om te werken met vuurwapens;
  • Drugs & Alcohol Test resultaten (minder dan 6 maanden oud);
  • Internationaal gecertificeerde trauma medical training (zoals een TCCC en FREC level 3)

Via Global Security Training kunnen personen die werkzaam willen worden in de maritieme beveiliging naast het behalen van alle benodigde certificaten óók onze hulp inschakelen voor het maken van hun CV of motivatiebrief. Ook kunnen wij assisteren met sollicitatie advies en sollicitatietraining.

Vraag naar de opties via de contactpagina op de ga direct naar de opleiding: Maritime Security Operative

Scroll omhoog